Ohje keulamelojalle: "Älä tee mitään, melo vaan."

Melonnan opettelu ja tekniikka/välineviisastelu.

Ohje keulamelojalle: "Älä tee mitään, melo vaan."

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 27 Touko 2015 21:17

Minulle on pariinkin kertaan menneiden vuosien aikana huomautettu, että onks "Avokanoottiyhdistyksestä tullut joku koskimelontakerho?" Muutaman kerran olen myös kuullut huomautuksia siitä, että "Eikö kaksikolla enää melota lainkaan? Kaikki vaan sooloilee." Otin tästä asiasta niskalenkin ja ajattelin, että palataanpa nyt sitten tämän kaksikkomelonnan pariin. Siitähän minä tämän homman olen aloittanut. Luulin, että jos osaan soolloilla, niin osaisin meloa kaksikkoakin. Ei se kuitenkaan ihan niin vaan mennyt.

Kuulen vieläkin päässäni ne ensimmäiset opit:"Keulamelojan ei tarvitse tehdä muuta kuin meloa vauhtia ja perämies hoitaa loput." Eikä tämä oje ole mihinkään kadonnut. Olen kuullut nuo ohjeet moneen kertaan sooloillessani kaksikkoparien kanssa. Samoilla ohjeilla hyppäsin itse kanootin perään ja kehotin keulamelojaa vaan melomaan. Sillä seurauksella, että hiki tuli otsaan ja koko touhu alkoi ketuttaa. Mikä hemmetti tässä nyt oikein mättää? Eikö pitäisi olla mukavampaa menoa, kun on käytössä kahden voimat yhden sijaan? Ei ollut, vaan hirveää kampeamista kokoa ajan.

J-vedolla piti pystyä ohjaamaan, mutta ei se kyllä vaan niin mene. Vällillä ihan hirveää kaarivetoa, joku pieni nopea J ja sitten taas kampeamista laitaa vasten. *prkl* Taas kerran jouduin nöyrtymään. Olin väärässä. Ihan on tyhmä ohje keulamelojalle:"Melo vaan." Idioottinako minä sitä tyyppiä siellä keulassa pidin? Kai se nyt silmissään keulassa näki, kun suunta karkaili mihin sattui.

Peruin sanani. Sanoin, että sori ihan väärät ohjeet. "Alas nyt kuule säkin tehdä jotain järkevää siellä edessä, niin että päästään sinne mihin halutaan, ennen kuin mä olen ihan puhki." Ja hommahan alkoi toimia paljon paremmin. Heti kun sovittiin mihin tähdätään ja kummallakin oli lupa pyrkiä samaan tavoitteeseen osaamillaan keinoilla, niin oli paljon mukavampaa. Ihminen osaa luonnostaan keulassa korjata suuntaa, ei siihen paljon ohjeita tarvita, mutta jos varta vasten kielletään tekemästä mitään, niin saa kyllä perässä ihan itse hikoilla turhaan. "Ei oppi ojaan kaada." on muuten harvinaisen oikea sanonta tähän.

Molempien melojien motivaatio kasvaa, kun kun yhdessä sovitaan, että kummankin tekemisillä on tärkeä merkitys. Mielessäni mietin, että tuo ohje, ettei keulamelojan tekemisillä ole merkitystä, on niiltä ajoilta, kun miehet halusivat esitellä naisille voimia ja taitojaan. Siihen tuo ohje kyllä on hyvä ja toimii! Jatkakaa hemmot vaan samaan malliin, kyllä se teke vaikutuksen mimmeihin. Mutta ohjeen merkitys on ilmeisesti kadonnut tai sitten melojissa on nykyään paljon ei-heteroja tekemässä toisiinsa vaikutuksia. :lol:
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Ohje keulamelojalle: "Älä tee mitään, melo vaan."

ViestiKirjoittaja Pasi Talvitie » 29 Touko 2015 16:18

Eipä kumma että naiset niin usein tykästyy kajakkitouhuihin inkkarilla tehdyn harrastuksen aloituksen jälkeen. Pelkkä moottorina oleminen ei tyydytä, ja soolokajakin keveys, nopeus ja riippumattomuus viehättää. Eikä tarvitse sitä takapenkin management by perkelettä kuunnella. Jostain ihme syystä minäkin olen aina naiset etupenkille istuttanut. Ja muutaman kerran etupenkiltäkin on pari valittua sanaa saanut kuulla, kun kamera kourassa takapenkillä maisemia ihaillut jossain vähän kiiruummassa paikassa.

Mutta osataan sitä muissakin piireissä. Ekan kerran kun koskeen kajakilla menin, niin ainoa ohje oli, että "mitä enemmän pelottaa, sitä kovemmin melot". Ja tervemenoa sitten vaan. Ihan pätevä ohje tosin, kyllä minä siitä koskesta pystyssä läpi menin, ja hauskaakin oli.

Tuo kaksikkona melomisen ongelma kumpuaa kai siitä, että takapenkille istutetaan se kokeneempi meloja, ja eteen se joka ei osaa mitään. Joskus kannattaisi kuitenkin vaihtaa osia, jolloin takapenkkiläinen voisi siellä edessä opetella ne etumelojan niksit ja se etupenkkiläinen pääsisi oppimaan ne takamelojan temput. Sitten toisinpäin vaihtaessa olisi takamelojankin helpompi neuvoa, kun olisi joskus siellä edessäkin istunut.
Pasi Talvitie

Paluu Koulutus